منتدى الدكتورة لمياء الديوان

دخول

لقد نسيت كلمة السر

المواضيع الأخيرة

» قانون كرة القدم الدولي باللغة العربية
الخميس يوليو 14, 2016 1:37 am من طرف مصطفى جواد

» الدكتور محمد العربي شمعون
الخميس يونيو 23, 2016 2:25 am من طرف الدكتور سالم المطيري

» انظمام عضو جديد
الخميس يونيو 23, 2016 2:18 am من طرف الدكتور سالم المطيري

» التعلم لنشط
الأربعاء يونيو 22, 2016 11:19 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» الاصابات الرياضية
الأربعاء يونيو 22, 2016 1:18 pm من طرف ALSFERALIRAQI

» التعلم لنشط
الثلاثاء يونيو 21, 2016 5:20 pm من طرف طيبه حسين عجام

» تأثير استراتيجيتي المجاميع المرنة والممارسة الموجهة في تعليم بعض المهارات الأساسية والمعرفة الخططية في كرة القدم النسوية للصالات
الثلاثاء يونيو 21, 2016 5:01 pm من طرف طيبه حسين عجام

» رسالة ماجستير
الثلاثاء يونيو 21, 2016 4:54 pm من طرف طيبه حسين عجام

» السيرة العلمية للاستاذة الدكتورة لمياء الديوان
الإثنين أغسطس 03, 2015 5:21 am من طرف ahmed hassan

» رؤساء جامعة البصرة منذ التاسيس الى الان
الأربعاء يوليو 29, 2015 11:28 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» اختبارات عناصر اللياقة البدنية مجموعة كبيرة
الأربعاء يوليو 29, 2015 7:09 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» الف الف الف مبارك للدكتوره لمياء الديوان توليها منصب رئيس تحرير مجلة علميه محكمه
الأربعاء يوليو 29, 2015 4:58 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» تعديلات جديدة في قانون كرة القدم
الأحد يوليو 05, 2015 3:50 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» كتب العاب الجمباز
الأربعاء مايو 27, 2015 12:37 pm من طرف اسلام

» مكونات الاتجاهات
الخميس مايو 14, 2015 12:00 am من طرف المتوسط

تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

    تاثير جهاز مساعد في تعليم مسار التقل النموذجي لرفعة الخطف للمبتدئين

    شاطر

    الدكتورة لمياء الديوان
    المدير العام

    عدد المساهمات : 990
    تاريخ التسجيل : 16/03/2011
    الموقع : http://lamya.yoo7.com

    تاثير جهاز مساعد في تعليم مسار التقل النموذجي لرفعة الخطف للمبتدئين

    مُساهمة  الدكتورة لمياء الديوان في الخميس مايو 19, 2011 8:59 pm

    ملخص الرسالة باللغة العربية
    عنوان الرسالة
    ((تأثير جهاز مساعد في تعليم مسار الثقل النموذجي لرفعة الخطف للمبتدئين




    المشرف:ا.م.د عادل تركي حسن

    الباحث : حيدر جبار عبد زيارة



    اشتملت الرسالة على خمسة أبواب وهي :

    الباب الأول : التعريف بالبحث :

    حيث اشتمل على المقدمة وأهمية البحث اما الأهمية فكانت:-
    أن أساليب التعلم التقليدية تترك للرباع حرية الحركة وبذا ينتج مسار حركي للثقل يتلاءم وطريقة أداء الرباع دون وجود محددات لهذا المسار تجعله يتكيف على مسار نموذجي يقترب من الأداء البايوميكانيكي الأمثل ،لذا فان إلزام المتعلم أو الناشئ على الأداء بمسار حركي محدد من خلال الأجهزة المساعدة يصحح المسار الحركي للثقل ويقربه من المسار النموذجي ، وهذا ما يعطي البحث أهميته في التعلم.
    أما مشكلة البحث :
    لعدم توفر جهاز مساعد في تعليم مهارة رفعة الخطف بالأثقال ،تطلب من الباحث تصميم وعمل جهاز يساعد في تعليم هذه المهارة ، ويحقق المتطلبات المذكورة أعلاه ،ويعالج حالة الإحباط والابتعاد عن الاستمرار في تعليم المهارة ،إذ إن الجهاز المساعد يعد مثيرا لدوافع التعلم للمهارة ويعمل على معالجة الأخطاء في تعلم فن الأداء .
    وأهداف البحث فكانت :
    1. تصميم وعمل جهاز مساعد لتعليم رفعة الخطف بالقرفصاء للناشئين وفق مسار الثقل النموذجي.
    2. التعرف على اثر الجهاز المساعد في تعليم رفعة الخطف من خلال المتغيرات البايوميكانيكية للمسار(انحراف ،ارتفاع) والإنجاز .
    3.التعرف على درجة الاحتفاظ بالأداء الفني لمسار الثقل في رفعة الخطف.
    وفروض البحث هي :
    1- وجود فروق ذات دلالة معنوية بين الاختبارات القبلية و الاختبارات البعدية واختبار الاحتفاظ للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح الاختبارات البعدية في الأداء الفني والانجاز.
    2- وجود تطور في متغيرات المسار الحركي (ارتفاعات،انحرافات)وللمجموعتين التجريبية والضابطة بين الاختبارات القبلية والبعدية واختبار الاحتفاظ ولصالح الاختبار البعدي والاحتفاظ وللمجموعة التجريبية.
    3- وجود فروق ذات دلالة معنوية في الاختبارات البعدية بين المجموعتين التجريبية و الضابطة ولصالح المجموعة التجريبية في الأداء الفني والانجاز .
    أما المجالات فهي :
    1-5-1 المجال البشري : لاعبو نادي الديوانية برفع الأثقال (فئة الناشئين) في محافظة الديوانية
    1-5-2 المجال الزمني : 10 / 1 / 2007 - 4 /6 / 2007 .
    1-5-3 المجال المكاني : قاعة رفع الأثقال في ناديي الرافدين و الديوانية / في محافظة الديوانية.
    الباب الثاني :
    اشتمل الباب الثاني على الدراسات النظرية والدراسات المشابهة :
    حيث تضمنت الدراسات النظرية على المواضيع التالية:
    1-التعلم والتعلم الحركي 2- مراحل التعلم الحركي 3-المرحلة الأولى- مرحلة اكتساب المسار الأساسي والأولي للحركة.(التوافق الخام)4-المرحلة الثانية- مرحلة التوافق الجيد للحركة.(التوافق الجيد)5-المرحلة الثالثة- مرحلة تثبيت التوافق الجيد (ثبات المهارة والياتها)6-مفهوم المهارة
    7-الاحتفاظ 8-وسائل التعليمية المساعدة9-فعة الخطف بالأثقال10يكانيكية الأداء الفني لرفعة الخطف
    أما الدراسات المشابهة فهي :
    دراسة عادل تركي حسن
    دراسة علي شبوط السوداني


    الباب الثالث
    شمل منهجية البحث وإجراءاته الميدانية حيث استخدام الباحث المنهج التجريبي لملائمته مشكلة البحث واشتمل على عينة البحث وعددهم (16) لاعب تم اختيارهم عمديا وإجراء التجانس والتكافؤ لهم بعد تقسيمهم إلى مجموعتين كل مجموعة تكونت من (Coolرباعين وكذلك شمل الأجهزة والأدوات المستخدمة والاختبارات وتصميم الجهاز المساعد والتجربتين الاستطلاعيتين و التجربة الرئيسة والوسائل الإحصائية

    الباب الرابع
    تضمن عرض النتائج وتحليلها ومناقشتها للمجموعتين حيث قام الباحث بعرض النتائج على شكل جداول بلغ عددها (10) جداول ثم تحليل كل جدول من هذه الجداول . وكذلك تم مناقشة النتائج لكل اختبار من الاختبارات والمتغيرات البايوميكانيكية ومن خلال ذلك تم التوصل إلى تحقيق أهداف البحث والتحقق من فروضه .

    الباب الخامس
    اشتمل هذا الباب على الاستنتاجات والتوصيات التي توصل لها الباحث خلال دراسته إذ خرج باستنتاجات أهمها .
    1- هناك تأثيراً إيجابياً للجهاز المساعد المستخدم على مستوى الأداء الفني والانجاز والمتغيرات البايوميكانيكية .
    أما أهم التوصيات فهي :
    2- التأكيد على استخدام الأجهزة المساعدة وفق المسار الحركي النموذجي .
    3- التأكيد على المدربين بضرورة استخدام الجهاز المساعد وفق المسار الحركي النموذجي لتعليم


    الدكتورة لمياء الديوان
    المدير العام

    عدد المساهمات : 990
    تاريخ التسجيل : 16/03/2011
    الموقع : http://lamya.yoo7.com

    رد: تاثير جهاز مساعد في تعليم مسار التقل النموذجي لرفعة الخطف للمبتدئين

    مُساهمة  الدكتورة لمياء الديوان في الخميس مايو 19, 2011 9:00 pm


    The effect of the devise assistant to
    learn lifted snatch for the
    beginners

    Athesis submitted to
    The college of physical education univ -Qadissiya is part of the requirements . Master degree in physical education

    By
    Haidar Jabbar Abd Al- Nasri


    Supervision
    Dr. Adel Turki Hassan Aldlewy






    1429H 2008G
    The letter included five sections are:
    Part I: R definition:
    Terms included a search made and the importance of it is learning is deemed task requiring full knowledge of the internal and external aspects of the learner. , Which in turn helps motor skills in various activities including Weightlifting , which require a high degree of specialization and kinetic characteristics, particularly associated with physical performance accurately and is one of the Games individual task difficult artistic performance, where the proper functioning of the regular lift (jerk ) needs to be high Technique is true path activist result in the success of those characterized Arafat and kidnapping difficulty lifting performance as they lead the movement one since extract weight and the very stability.
    It is no secret that we achieve the achievement comes through concerted efforts to raise and improve the standard of artistic performance of lift accompanied diligently track activist since the construction of the first four, it fails player Weightlifting in achieving a record global although its muscle allow him to do so because he was unable to control Performances for
    Where adopted this study variables studied previously in the design track activist model for boosting kidnapping and placed in an assistant works on the education of players Weightlifting (young) performance skills and artistic correct belief that the researcher will facilitate the learning process to raise the level of achievement and here lies the importance of research.

    The problem of research:
    The kinetic track in lifting kidnapping is the real indicator of performance art. And access to the dynamic optimal path is an important step in the learning process. Making begin the process of learning without activist true path leading to effort and time great
    . Most trainers and players for not giving sufficient importance track motor adopting the calendar Territories and also the means to perform the required purpose.
    But the difficulty, long time since the errors inherent in the artistic performance player the advanced stages of his career, sports were not addressed since the start establishment players.
    The research objectives were:
    1. The design and the work of the assistant to the education lifted kidnapping for young beginners according track weight model.
    2. Identify the impact of the Assistant Education lifted abductions through variables of course (deviation, high) and achievement.
    3. identify the degree to retain artistic performance for the course in weight lifting kidnapping.
    Research and duties are:
    1-a significant moral difference between the tests and tests tribal "and retention of the two test pilot and law enforcement and for the benefit of the tests" in the artistic performance and achievement.
    2 - The existence of significant differences in moral tests "between the two pilot and law enforcement and for the benefit of the pilot group in artistic performance and achievement.
    3 - The presence of evolution in track dynamic variables (altitudes, deviations) and the pilot and two law enforcement between tribal and tests "and test the interest of maintaining and retaining dimensional test for a pilot.
    The areas are:
    - area humankind: players club Diwaniyah lifting weights (Junior category) in the province of Diwaniyah
    - Area schedule:10 / 1 / 2007-4/6 / 2007.
    - spatial area: Hall Weightlifting Club Rafidain and Diwaniyah / in the province of Diwaniyah.
    Part II:
    Part II included studies on the theory and similar studies:
    Where included theoretical studies on:
    2-1-1 learning and motor learning
    2-1 -1-1 stages of learning motor
    2-1-1-1-1 first stage-stage acquisition statute and the first track of the movement. (Compatibility crude)
    2-1-1-1-2 second stage-stage compatibility good of the movement. (Good compatibility):
    2-1-1-1-3 third stage-stage installation compatibility good (stable skill and machinery)
    2-1-2 concept skill
    2-1-3 retention
    2-1-4 means educational assistance
    2-1-5 lifted kidnapping Ballasting
    2-1-5-1 mechanical Performances for boosting kidnapping
    Similar studies are:
    Study Adel Hassan Turki
    Study on the Sudanese Carp
    Part III
    Included research methodology and procedures used in the field researcher curriculum relevance to the problem of experimental research and included a sample search and the number (16) player selected naval and homogenize them and parity after divided into two groups and also included appliances and tools, tests and the design of the Assistant experiences Alasttalaitan and experience major statistical means.
    Part IV
    The presentation of results, analysis and discussion of the two where the researcher presented the results in tabular form number, (10) tables and then analyze each table of these tables. It was also discussion of the results for each of the tests and test variables Through that has been reached to achieve the objectives of the search and verification of Froth.
    Part V
    This included the door to the conclusions and recommendations reached by the researcher during his conclusions emerged as the most important.
    - Curriculum Education positive impact on the level of performance and achievement and technical variables and two.
    2 - There is a positive effect of the device used at the level of Assistant artistic performance, achievement and variables .
    3 - There is a big development in the course of variables BIO
    MICHANIC activist in the kidnapping and lifting heights, and two deviations.
    4 - There is retaining the two players qualify for the replication through the process of skill acquisition and in the interest of the pilot group.
    The main recommendations are:
    Interest-using curriculum based on scientific foundations.
    2-emphasis on the use of assistive devices according track kinetic model.
    3-emphasis on the need to use trained according to the Assistant track kinetic model for the education and development of technical performance and achievement of skill.
    4-need to conduct research and studies similar to other age groups to correct errors in the performance.



      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد ديسمبر 04, 2016 3:11 am