منتدى الدكتورة لمياء الديوان

دخول

لقد نسيت كلمة السر

المواضيع الأخيرة

» قانون كرة القدم الدولي باللغة العربية
الخميس يوليو 14, 2016 1:37 am من طرف مصطفى جواد

» الدكتور محمد العربي شمعون
الخميس يونيو 23, 2016 2:25 am من طرف الدكتور سالم المطيري

» انظمام عضو جديد
الخميس يونيو 23, 2016 2:18 am من طرف الدكتور سالم المطيري

» التعلم لنشط
الأربعاء يونيو 22, 2016 11:19 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» الاصابات الرياضية
الأربعاء يونيو 22, 2016 1:18 pm من طرف ALSFERALIRAQI

» التعلم لنشط
الثلاثاء يونيو 21, 2016 5:20 pm من طرف طيبه حسين عجام

» تأثير استراتيجيتي المجاميع المرنة والممارسة الموجهة في تعليم بعض المهارات الأساسية والمعرفة الخططية في كرة القدم النسوية للصالات
الثلاثاء يونيو 21, 2016 5:01 pm من طرف طيبه حسين عجام

» رسالة ماجستير
الثلاثاء يونيو 21, 2016 4:54 pm من طرف طيبه حسين عجام

» السيرة العلمية للاستاذة الدكتورة لمياء الديوان
الإثنين أغسطس 03, 2015 5:21 am من طرف ahmed hassan

» رؤساء جامعة البصرة منذ التاسيس الى الان
الأربعاء يوليو 29, 2015 11:28 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» اختبارات عناصر اللياقة البدنية مجموعة كبيرة
الأربعاء يوليو 29, 2015 7:09 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» الف الف الف مبارك للدكتوره لمياء الديوان توليها منصب رئيس تحرير مجلة علميه محكمه
الأربعاء يوليو 29, 2015 4:58 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» تعديلات جديدة في قانون كرة القدم
الأحد يوليو 05, 2015 3:50 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» كتب العاب الجمباز
الأربعاء مايو 27, 2015 12:37 pm من طرف اسلام

» مكونات الاتجاهات
الخميس مايو 14, 2015 12:00 am من طرف المتوسط

تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

    " تأثير التمرين المتنوع باختلاف زاوية الرؤيا في تعلم الطلاب فعالية الوثب الطويل والاحتفاض به "

    شاطر

    الدكتورة لمياء الديوان
    المدير العام

    عدد المساهمات : 990
    تاريخ التسجيل : 16/03/2011
    الموقع : http://lamya.yoo7.com

    " تأثير التمرين المتنوع باختلاف زاوية الرؤيا في تعلم الطلاب فعالية الوثب الطويل والاحتفاض به "

    مُساهمة  الدكتورة لمياء الديوان في الجمعة ديسمبر 23, 2011 10:00 pm

    " تأثير التمرين المتنوع باختلاف زاوية الرؤيا في تعلم الطلاب فعالية الوثب الطويل والاحتفاض به "

    الباحث
    محمد جاسم محمد
    أشراف
    أ. د. صريح عبد الكريم الفضلي أ. م. د. ناهدة عبد زيد
    اشتملت الرسالة على خمسة أبواب
    الباب الأول:- التعريف بالبحث:-
    إن من المساعدات التعليميه هو الاعتماد على الترابط المهاري والحركي والعقلي، وهذه المساعدات هي إحدى الأبعاد المهمة لعملية التعلم لأنها تشكل ثقلاً في تعليم وتطوير أداء المهارات والفعاليات الرياضية ولا سيما فعالية الوثب الطويل إذ تعد من الفعاليات الفردية التي تسهم فيها عمليات الاندماج المتكامل بين العقل والحركات المهارية للوصول بالمتعلم إلى أقصى ما يمكن من استنفاذ طاقته الكاملة. وتتحدد مشكلة البحث في صعوبة الربط بين خطوات الاقتراب وعملية النهوض دون الإخلال بالعوامل الميكانيكية الخاصة بالأداء الفني لفعالية الوثب الطويل فضلاً عن اختصار الطرائق والأساليب التعليمية في بعض الأحيان إلى جعل المواقف التعليمية اكثر فاعلية وحيوية مما لا يتيح فرصة كاملة للمتعلم لإظهار قدراته الخاصة وبهذا اتجه الباحث لتسليط الضوء على الدور الفاعل للتمرين المتنوع باختلاف زاوية الرؤيا لتعلم فعالية الوثب الطويل في خلق مناخ تعليمي أنموذجي قد يؤدي إلى مواقف تعليمية مرغوب فيها. ولذلك هدف البحث إلى:-
    1-تقويم نتائج تعلم فعالية الوثب الطويل باستخدام التمرين المتنوع باختلاف زاوية الرؤيا وبالرؤيا الطبيعية حسب المؤشرات آلاتية:-
    أ- مؤشر الإدراك الحس حركي.
    ب-الإنجاز الكلي.
    ج- المتغيرات الكينماتيكية المصاحبة للأداء والمتعلقة بمؤشر النقل الحركي.
    2 -التعرف على الفروق في نتائج تعلم فعالية الوثب الطويل والاحتفاظ به بين مجموعتي البحث (الضابطة والتجريبية).
    إما فروض البحث فهي:-
    1- هناك فروق معنوية في المؤشرات المبحوثة بين نتائج الاختبارات القبلية والبعدية لمجموعتي البحث(الضابطة والتجريبية)ولصالح الاختبارات البعدية.
    2- هناك فروق معنوية بين نتائج الاختبارات البعدية لمجموعتي البحث(الضابطة والتجريبية) ولصالح المجموعة التجريبية.
    وقد شملت الدراسات النظرية الأدبيات المتعلقة بأهداف البحث ومشكلته إذ تضمنت مفاهيم التعلم والتعليم، والأداء الفني لفعالية الوثب الطويل، .... وغيرها من المواضيع ذات العلاقة بموضوع البحث، فضلاً عن الدراسات السابقة وتحليلها.
    اتبع الباحث المنهجين الوصفي ( دراسة الوضع الراهن ) ، والتجريبي بأسلوب المجموعتين المتكافئتين وذلك لملاءمتهِ طبيعة البحث ، إذ جرى البحث على عينتين من طلاب المرحلة الأولى كلية التربية الرياضية جامعة بابل اختيرت عشوائيا لتكون مجموعتين( ضابطة وتجريبية ) وبواقع (24) طالباً لكل مجموعة خضعت المجموعة الضابطة إلى المنهج المقرر والمتبع في تعليم فعالية الوثب الطويل لطلاب كلية التربية الرياضية برؤيا طبيعية كاملة بينما خضعت المجموعة التجريبية إلى نفس المنهج المقرر ولكن باستخدام وسيلة مساعدة لتنويع زاوية الرؤيا الطبيعية ، استغرق المنهج التعليمي ( 6 ) أسابيع بواقع وحدتين تعليميتين في الأسبوع ، وبلغ زمن الوحدة التعليمية ( 90 ) دقيقة .
    قام الباحث بأجراء تجربة استطلاعية لتفادي المعوقات التي قد تواجهه خلال أجراء التجربة ثم أجرى الاختبارات القبلية والبعدية وكذلك اختبار الاحتفاظ بعد ترك الممارسة والتمرين لمدة (15) يوما استخدم الباحث الوسائل الإحصائية الملائمة لعمله للوصول إلى النتائج الدقيقة كاختبار مان وتني واختبار ولكوكسن فضلاً عن تقديرات الوسيط والانحراف الربيعي ومعامل الاختلاف . تم استخراج نتائج البحث بعد إتمام المعالجات الإحصائية ثم عرض هذه النتائج في جداول وتحليلها بحيث تم تحويلها من اللغة الإحصائية القائمة على الرموز والأرقام إلى لغة الاستدلال العلمي القائم على معالم الوصف في ذلك الاستدلال ( المعنوي وغير المعنوي في التأثير ) ثم تمت مناقشة تلك النتائج بالأسلوب العلمي بالاعتماد على المصادر العلمية وقد توصل الباحث إلى الاستنتاجات آلاتية :-

    1- ظهر للمنهج التعليمي الخاص بعالية الوثب الطويل برؤيا طبيعية كاملة وباختلاف زاوية الرؤيا اثر ايجابي في تعليم وتطوير مفردات العينة إذ ما وزنت بما كانت عليه قبل التعلم.
    2- ظهرت فروق معنوية بين مفردات العينة في الاختبارات البعديه البينية لمجمل المتغيرات المبحوثة ولصالح المجموعة التجريبية .
    3- ظهرت فروق معنوية بين مفردات العينة في اختبارات الاحتفاظ ولمجمل المتغيرات المبحوثة ولصاح المجموعة التجريبية .
    4- إن التمرين المتنوع باختلاف زاوية الرؤيا عمل على تحويل جزء من التركيز البصري ...إلى الإحساس العضلي مما أدى إلى أداء فعالية الوثب الطويل بثبات واستقرار حركي مع تنسيق كبير بين مراحل الأداء بتوافق عضلي عصبي.
    5- إن التمرين باستخدام النظارات البلاستيكية وما ينبثق عنها من تمرين متنوع باختلاف زاوية الرؤيا قد ساعد المتعلمين أفراد المجموعة التجريبية بالتخلص من الأخطاء الرئيسية في المرحلة الأولى من التعلم مما ساهم في التخلص من الأخطاء الجانبية والمتعلقة بها في المراحل الأخرى المتقدمة من التعلم إذ تم التركيز على هدف كل جزء من أجزاء الحركة بدلا من التركيز على الهدف من الحركة ككل .
    6- إن إعادة الأداء والتمرين عليه باستخدام التمرين المتنوع باختلاف زاوية الرؤيا وبالشكل الصحيح لا يؤدي إلى ترابط مراحل الأداء ودقتها فقط بل إلى تحسينها وتثبيتها وهذا ما حصل عند أفراد المجموعة التجريبية ...ولكن لا تعمل كل أعاده ولو لمرات على تحسين المستوى الحركي لأداء فعالية الوثب الطويل في حالة وجود أخطاء مصاحبه للأداء وهذا ما حصل عند أفراد المجموعة الضابطة .
    7- إن الاقتراب الجيد ولا سيما عند أفراد ألمجموعه التجريبية عمل على تحسين مستوى النهوض وبدوره عمل على تحسين الإنجاز بفعل الربط الجيد للحظتي الارتكاز والنهوض الناتج من الإحساس بالحركة وتطبيق المتطلبات الخاصة بالنهوض الجيد.
    8- إن عزل المثيرات والمؤثرات الخارجية بحجب الرؤيا من الجانبين قد زاد من ثبات واستقرار الأداء الحركي لفعالية الوثب الطويل عند أفراد المجموعة التجريبية.
    9- إن التكيّف على تصعيب الأداء من خلال حجب الرؤيا تحت مستوى النظر قد ساعد المتعلمين أفراد (المجموعة التجريبية) في عزل وسيطرة كاملة على الحركة بإحساس حركي كبير وبالتالي الإيقاع والتوزيع والانسياب لمراحل الأداء الفني لفعالية الوثب الطويل .
    10-إن استخدام التمرين المتنوع باختلاف زاوية الرؤيا عن طريق الوسيلة التعليمية (النظارة البلاستيكية) اثر وبشكل كبير في تنمية الإدراك الحس حركي لدى المجموعة التجريبية مما جعل تعلمها لفعالية الوثب الطويل وإنجازها أفضل من المجموعة الضابطة فضلا عن تفوقها بالاحتفاظ.






    Ministry of Higher Education
    And scientific Research
    University Of Babylon
    College Of Physical Education




    Influence of Various practice by different view angle in learning the sufficiently of long jump and keep it for students "





    Researchers :

    Mohamed Jasim Mohamed



    Supervisors :


    D. Sareeh Abdul Kareem AL – Fadhli D.Nahida Abd zayid


    The thesis consist of Five chapters :

    Chapter One :-
    Introductory for the research :- **
    The depend on the skillful and dynamic and intellectual connection is of the scientific helps , and these help is one of the important dimensions for the processes of learning for it represents great deal in teaching and develops the performance of skills and the sport efficiencies especially the efficiency of the long jump . it consider from the individual efficiency the complete united process between intellect and the skillful movement for leading the learner to reach the utmost that may exhaust all his power . the problem of the research limited in the difficulty of linking between the close steeps and the process of carrying out without violate the mechanical principles belonging to technical performance for the efficiency of long jump beside summarize the ways & the scientific styles in some times to make the scientific situations more active & fresh that not give enough chance for the learner to appear his personal ability and by that the researcher for shadow the light on the effective role for various practice by difference views to learn the efficiency of long jump in creation a sample of educational atmosphere result in acceptable scientific situations . so the research aim to :-
    1- Evaluate the result of learning the efficiency of long jump by using various practice with different view angle and natural view according to the following indicators:-
    A. The indicator of recognize dynamic sensory
    B. the complete achievement
    C. The kenmatic changing that companied the performance that related to the dynamic movements indicator.

    2- Knew the contrasts in the results of learning the effecicucy of long jump and keep it for the two groups of the research.
    The assumptions of the research are:-
    1. there is changes that have meaning full statistics effect in the indicators above between the before & after tests for the two groups & for the after tests .
    2. there is changes that have meaning fail statistics import between the after tests for the two groups ( static , testing ) &for the testing groups .& the4 theoretical studies included the arts that relate to the subject of the research & its problems that deals with learning & teaching & the technical perform for the long jump efficiency , …& other subjects that have relations with the subject of the research besides the previous studies & its analysis . the researcher followed the descriptive ( study of present situations ) & experimental method by the way of two equal groups to suit the nature of the research , the research had done upon sample consists of (48) students from the first stage in the college of sport education in Babylon university & divided into two groups ( standard , trail ) & (24) students for each group . the standard group yield to the decided method which had followed in teaching the efficiency of long jump for the students of the college of sport education with complete natural view while the trail group yield to the same decided method but by using means of help to variant the view .
    (applying the natural view ) the teaching program take (6) weeks and two unit a week and the time of treading program take (6) weeks and two units a week and the time of treading unit reach (90)minutes ..the researcher made exploration test to avoid the obstacles that face eloping the test then did the before and after testing and test the keeping after leaving exercise and the practice for (16 ) days,
    the researcher used suitable statistics ways for his job to reach the strict results like ( man want) test and (Look-in )test beside the intermediate test and different coefficient then paved out the statistics results then display these results in a tables and analysis it for change it from the statistics language such as symbols and number in to scientific conclusion that depend on descriptive treatment from that conclusions
    ( moral and immured in the effect ) then alga discuss these results in scientific way depending on the scientific sources yhe researcher reach these conclusion : -
    1 – All the statements of the scientific method chive developments to the individuals of sample (trial and standard ) by comparison to what had been before the learning and what among the learning stages in most of the changing that had researched in other words the learning of the efficiency of long jumbo with complete natural views and different angle effected positive impact in the level of learning the efficiency of long jumbo and that what the tests of (Look-in )for two samples had referred to .

    2- There is moral differences between the standard group and trial group in the after – among tests for the wade changing
    that had researched and for the trial group and that what (man want )tests for two in depended samples had referred .

    3 – the appear of moral differences between the standard group and the trial group in the testing of keeping and for the whole researched changing and that what ( man want ) tests had referred between the after tests for the second stage and after tests for third stage after leaving practice and exercises for (15 ) days , that meme use the various practice by different view angle increase the keeping of developing and batteries the searched changing that ready for studying on the opposite of trial group .

    4- The various practice with different view angle work on transfer part of visual stress to muscle feeling that lead to perform the efficiency of long jumbo with stable and satisfied moving with great harmonize between stages of performance with agreement muscle – news .

    5- The practice with plastic classes and what drive from that like various practice by changing view angle help the learners from the numbers of frail group to give up the main floes at the first stage of the learning that participate in leaving the subsidiary floes that relate to in the coming other stages from the learning when the emblazes being on the aim of each part from the moving parts and not on the aim of the movement as all .

    6- The review of the performananee and practice it by using the various practice with different view angle and by the right form not lead to the linking of performance stages and its strict only but also to improve and verify it and that what happened to the numbers of trial group . but not each review even fore move than one to improve the level of moving to the performance of the efficiency of long jumbo in case of the occurrence of floes accompanied to the performance and that happened to the numbers of the standard group .

    8- isolate the motivator and the external impacts by hide the view from the two sides increase the improvement and stability
    For the moving performance to the efficiency of the long jumbo to the numbers of trial group .

    9- The accommodation on the difficult performance my lied the view under the level of looking help the numbers of trial group in isolate and have full control to the movement with great activity feeling that lead to harmonize and distribution and good release to the technical perform for the efficiency of long group.
    10- the use of various practice with different view angle by using plastic glasses effect with great form in developing sensory movement under standing for the trial group that made its learning better than the standard group beside its succeed in keeping .




    2 .5 The Recommendation :-

    By the of conclusion that the researcher had reached he re commend following :-
    1-the use of furious practice with different view ingle by the using of plastic classes when learn the efficiency of long job especially with the began ness.
    2- the necessity of evaluate the technical perform depending on the pastic exploring which came from the biomecautic analysis to discovers the foles that accompanied and the level of developing it gradually .
    3-the necessity of knowing the level of learning keeping the learning beside the measuring of transfer the learning .
    4- Emphasis on the authorities which is specialization and have relation ship to supply the materials and means of help in the learning for it have a great benefit for different stager and ages .
    5- doing similar researches for other efficiencies and skills on different level samples.
    6- It is to give the first stages of learning to the people who is major and better to treat the weak points and covers all different educational situations.














      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد ديسمبر 04, 2016 3:14 am