منتدى الدكتورة لمياء الديوان

دخول

لقد نسيت كلمة السر

المواضيع الأخيرة

» قانون كرة القدم الدولي باللغة العربية
الخميس يوليو 14, 2016 1:37 am من طرف مصطفى جواد

» الدكتور محمد العربي شمعون
الخميس يونيو 23, 2016 2:25 am من طرف الدكتور سالم المطيري

» انظمام عضو جديد
الخميس يونيو 23, 2016 2:18 am من طرف الدكتور سالم المطيري

» التعلم لنشط
الأربعاء يونيو 22, 2016 11:19 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» الاصابات الرياضية
الأربعاء يونيو 22, 2016 1:18 pm من طرف ALSFERALIRAQI

» التعلم لنشط
الثلاثاء يونيو 21, 2016 5:20 pm من طرف طيبه حسين عجام

» تأثير استراتيجيتي المجاميع المرنة والممارسة الموجهة في تعليم بعض المهارات الأساسية والمعرفة الخططية في كرة القدم النسوية للصالات
الثلاثاء يونيو 21, 2016 5:01 pm من طرف طيبه حسين عجام

» رسالة ماجستير
الثلاثاء يونيو 21, 2016 4:54 pm من طرف طيبه حسين عجام

» السيرة العلمية للاستاذة الدكتورة لمياء الديوان
الإثنين أغسطس 03, 2015 5:21 am من طرف ahmed hassan

» رؤساء جامعة البصرة منذ التاسيس الى الان
الأربعاء يوليو 29, 2015 11:28 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» اختبارات عناصر اللياقة البدنية مجموعة كبيرة
الأربعاء يوليو 29, 2015 7:09 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» الف الف الف مبارك للدكتوره لمياء الديوان توليها منصب رئيس تحرير مجلة علميه محكمه
الأربعاء يوليو 29, 2015 4:58 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» تعديلات جديدة في قانون كرة القدم
الأحد يوليو 05, 2015 3:50 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان

» كتب العاب الجمباز
الأربعاء مايو 27, 2015 12:37 pm من طرف اسلام

» مكونات الاتجاهات
الخميس مايو 14, 2015 12:00 am من طرف المتوسط

تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

    منهج تدريبي لتطوير أهم الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لناشئي كرة القدم

    شاطر

    الدكتورة لمياء الديوان
    المدير العام

    عدد المساهمات : 990
    تاريخ التسجيل : 16/03/2011
    الموقع : http://lamya.yoo7.com

    منهج تدريبي لتطوير أهم الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لناشئي كرة القدم

    مُساهمة  الدكتورة لمياء الديوان في الإثنين ديسمبر 09, 2013 8:21 pm

    ملخص الاطروحة باللغة العربية
    منهج تدريبي لتطوير أهم الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لناشئي كرة القدم
    الباحث إشراف
    نوار عبد الله حسين اللامي أ.م.د سلام جبار صاحب

    اشتملت الأطروحة على خمسة فصول هي :-
    الفصل الأول :- التعريف بالبحث وأهميته
    تضمن هذا الباب التعريف بالبحث وأهميته في تطوير بعض الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لدى لاعبي كرة القدم لفئة الناشئين لما لهذه الصفات من اهمية كبيرة في الالعاب الرياضية وبالأخص في كرة القدم وذلك عن طريق الجهود المستمرة والمتميزة في تطوير لعبة كرة القدم نحو مزيد من التطور لما تتضمنه اسس وقواعد ومفهوم التدريب الرياضي من اجل رفع مستوى الحالة التدريبية لكرة القدم . ومن هنا جاءت اهمية البحث في العمل على وضع منهج تدريبي مقترح شامل مبني على اسس علمية مدروسة لتطوير بعض الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لدى لاعبي ناشئين نادي الاتفاق الرياضي بكرة القدم بما يخدم تطور هذه اللعبة. وتضمن ايضاً التطرق الى مشكلة البحث حول تكامل ممازجة هذه المكونات لتطوير المستويات للاعبين والارتقاء للصفات البدنية والمهارية والخططية والعقلية سيما للاعبين الناشئين الذي يعتبرون الحجر الأساس للصرح الرياضي .
    كما هدف البحث الى :
    1- إعداد منهج تدريبي يساهم في تطوير أهم الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لدى ناشئي نادي الاتفاق بكرة القدم.
    2- التعرف على أثر المنهج التدريبي في تطوير أهم الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لدى ناشئي نادي الاتفاق بكرة القدم.
    3- التعرف على مستوى أهم الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لدى ناشئي نادي الاتفاق بكرة القدم.
    4- التعرف على افضلية المنهج التدريبي المقترح والمنهج المتبع لتطوير بعض الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لدى ناشئي نادي الاتفاق بكرة القدم.
    أما مجالات البحث فهي :-
    المجال البشري : ناشئي نادي الاتفاق بكرة القدم البالغ (29 ) لاعب .
    المجال ألزماني : مدة البحث:- 29/6/2011 ولغاية 1/8/2012
    المجال المكاني : ملعب نادي الاتفاق الرياضي في الديوانية.
    الفصل الثاني – الدراسات النظرية والمشابهة :
    الفصل الثالث – منهجية البحث وإجراءاته الميدانية :-
    إستخدام الباحث المنهج التجريبي نظراً لملاءمته لطبيعة مشكلة البحث، وحددت عينة البحث بلاعبي نادي الاتفاق بكرة القدم للناشئين إذ تم توزيع العينة على مجموعتين ضابطة وتجريبية وبواقع(10) لاعبين لكل مجموعة تأخذ المجموعة الضابطة المنهج المتبع المعد من قبل المدرب فيما تأخذ المجموعة التجريبية المنهج التدريبي الذي اعده الباحث ، وبعد وتحديد الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارات الاساسية والخططية والعقلية واختباراتها تم اجراء التجربة الاستطلاعية بغية التعرف على صلاحية الاجراءات التنظيمية والادارية فضلاً عن تحقيق الشروط العلمية (الصدق– الثبات– الموضوعية) وايضاً إجراء الاختبار القبلي ومن ثم اعطاء المنهج المقترح بعد وضعه وعرضه على مجموعة من المختصين والخبراء واعادة الاختبارات في الاختبار البعدي ليظهر التطور الحاصل في العينة .
    الفصل الرابع – عرض النتائج وتحليلها ومناقشتها :-
    تم عرض النتائج وتحليلها ومناقشتها عن طريق استخدام الوسائل الاحصائية لاختبارات الصفات البدنية والقدرات الحركية المهارية والخططية والعقلية لعينة البحث للمجموعتين التجريبية والضابطة واظهرت النتائج فروق معنوية ولصالح المجموعة التجريبية نتيجة لتطبيق المنهج المقترح الذي اظهرته الفروق بين الاختبارات القبلية والبعدية ، فضلاً عن وجود فروق معنوية في الاختبارات البعدية لنتائج اختبارات الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية المبحوثة .
    الفصل الخامس – الاستنتاجات والتوصيات :-
    الاستنتاجات :-
    بناء على ما توصلت إليه نتائج البحث ، بعد اجراء المعالجات إحصائية الملائمة ومناقشات تم التوصل الى نتائج الاستنتاجات الآتية :-
    1. المنهج التدريبي اثر ايجابيا في الصفات والقدرات (البدنية والحركية والمهارية والخططية والعقلية) للاعبين الناشئين لنادي الاتفاق بكرة القدم.
    2. ان تطور البدني والحركي والعقلي ساهم في تطوير المهاري وان تطوير المهاري ساهم في تطوير الخططي لدى للاعبين الناشئين لنادي الاتفاق بكرة القدم .
    3. تطور للاعبين الناشئين لنادي الاتفاق بكرة القدم في المتغيرات المبحوثة عدا (السرعة الانتقالية ) احصائيا .
    5-2 التوصيات
    استنادا الى البيانات الواردة في هذا البحث ، ومجمل ما جاء فيه من عرض ومناقشة وتحليل للنتائج ، وما طرح في ضوء ذلك من استنتاجات ، توصل الباحث الى التوصيات الآتية :-
    1. ضرورة تعميم التخطيط المقترح لمفردات المنهج التدريبي والموضوعة على أسس علمية مقننة في تدريب اللاعبين الناشئين بأعمار (14-16) سنة والموجودين ضمن الفرق والأندية العراقية.
    2. ضرورة الاهتمام بمرحلة الأعداد العام والخاص من خلال التأكيد على أهمية الأعداد البدني والحركي والمهاري والخططي والعقلي عند تنفيذ مفردات المناهج التدريبية .











    الدكتورة لمياء الديوان
    المدير العام

    عدد المساهمات : 990
    تاريخ التسجيل : 16/03/2011
    الموقع : http://lamya.yoo7.com

    رد: منهج تدريبي لتطوير أهم الصفات البدنية والقدرات الحركية والمهارية والخططية والعقلية لناشئي كرة القدم

    مُساهمة  الدكتورة لمياء الديوان في الإثنين ديسمبر 09, 2013 8:22 pm

    Abstract
    Training curriculum to development of the most important of the mentality ,the planning ,the silk fullity, the mortify and the physical characteristics for the football youngesters

    By : Nawar A Hussein Al- Lami
    Supervision : Dr .Salam Jabbar

    The first chapter
    The definition of the research It's contains the definition – importance of the research to develop the mentality . the planning the skillfity and the physical characteristics for the Football players of the youngster class . because the characteristics have big importance in the athletic games especially in Football by destinyuish and continue effort to develop this game .the basic and rules and the athletic training concept is use to develop and araije the training state of the football to reach to high levels .The football has a long roots belong to the previous period .so this game (Football) is still the first popularity game in Iraq and the whole world . the countries could to a create a teams which have the mentality ,the planning .the skill fulity and the motonty and the physical characteristics so the responses bity of the football didn't depend on the persolity experience the super physical observation and the chance to the complete game but it is necessity take the depend on the know lye ,knowlge ,the law abeservation the field expeience , the tests and the suitable mesure The importance of the research is to put the general suggestion training curriculum depend on the scientific basics to develop some of the mentalifl , the planning the skillfulity , rhe motority and the physical cherocteristics for the youngster players of the Al-atifaq club in football in order to develop this game , the problem of the research is about the mixture to complete this componewts to develop the levels of the players and arasie the mentality , the planning and the physical characteritcs for the youngster players whom consider the basic stone of the athletic edifice
    Aims of the research :
    1-knowing the level of the mentalist , the planning , the morority and the physical chatacteristics for the research speciemeu.
    2-prepare the training eurriculum which paraticipont in develop some of the mentality , the planning , the motority the phyiceul
    3-knowing the of the suggestion training curriculum to develop some of the meutolity , the planning , the skikfilily and the physical characteris tics for the experience research in comparasing with the controlling speciemen.
    Hyoitheses
    The suggestion training curriculum participant in devel .,
    The mentatily , the planning , the motority , the skillflity and the physical chaructersstics for the research speciemen ( the expermence group)
    Fields if the research
    1-The humanstic field : the youngesters of the Al_atifaq club in football they were 29 players
    2-The temperal field : the period from 13/5/2011 till 1/8/2012
    3-the place field :play hround of the athletic Al-atifaq in Al-diwaniyah
    The second chapter..
    It's contain the explain of the training curriculum and it's parts , it's concept of the ruls and steps in football and way of the traing on them through the characteristics and the modern direction in the athletic preparation room .Also to know the acceptable scope of the player to the training and the effect of those training on the player . Also the parts of of the training curriculum from the mentality , the planning he basic skillfully , the maturity and the physical character which is used in the research .Also knowing at the yon yester training and what they need from the curriculum part and the channel of the research from the mentality , the planning ,the maturity , the skilkfulity ,the physical characteristics and theirs importance the way at training them beside to the previous studies
    The third chapter.
    The field procedures and the research curriculum .The researcher uses the experieuertal curriculum because it's more suitable with the research problem the specimen of research were players of the youngster players at the Al_Atifaq clup . they were divided into two group . the expesence , the controlling group . each has (10) players . the controlling group use the tradition curriculum which is prepare by the coach . the research makes the hemogencity and the eguivelence and limited the mentality , the planning the basic skillful the motority and the physical characteristics and it's tests. The researcher did the inrestigatalion experimental to know the validity of the adminsteration and the organization procednres , beside to achieve the scientific condions (the subjectity , faithfully , the stability ). Also The researh do the per-test then give the suggestion curriculum after show it on the pooflessionals and especialtiy and return the tests in the post-tests in order to know the clere lop ment with is occure in the speciemen .
    The fourth chapter :
    The showing , aualysis and the discussion and the results .
    The showing , analysis and the discussion of the results by using the statistic maners ti test of mentakuts the planning , the skilfality , the motoity and the physical chatacteristics of the research speciemen for the tow group : the controlling , the experience groups the results appar there is a morel discrepancie fir experiucntal group as a result to applay the suggestion curriculum that appeare a duscrpance between the per-tests and the post-tests besude there is a moral discrepancies in the post-test the test resnlts in the mentality , the planning the morority and the physical characteristic sides
    The five chapter
    The conclusion : acoording ti research results , the statistice mannpulater and discussion in the nature of the research speicunce
    *The curriculum which prepare by the research is participant in developing study changes (mentel planning , the skillful , the motorty and the physical )
    *The development of the mentality , the morority and the physical sides hare aparticipaut in develop the skillful side and the development in the skillful side particepart in the planning side development
    *The use of the periodical erainniny is participant in the develop the research specimen of the study changes ( the mentulity the planning the skilfullily , the morority and the physical . ).
    The Recommanadtion
    .Neccesity to circular the suggestion planning for the training curriculum items which is buily on the low scientific basics to training the youngster players with the age ( 14 -16 )years whom they are in the Iraqi's clup and team.
    *necessity put more attention in the especialand general preparation stage . through the care with the mentats planning the motority and the physical preparation in the carry ant the training curriculum items
    .Neccesity to use the low tests ( mentality , the playining the skilfility , the motorist and the physical )
    As subjectine maner to strict the level and nepeat doing the tests between the period and the other in order to know the players level for the youngster players in football.
    *Neceesity to work for the training with different year classes from the scientific profession coachs because to the high level in the future
    *do the similar studies to put and planning the training curriculum according to the scientitic basics which which will help the coach to prepare the players and araise their level meztality , motority , skillfully and physically especially in early years stages .


      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة ديسمبر 02, 2016 11:46 pm