ملخص الرسالة باللغة العربية
أثر منهج تدريبي مقترح باستخدام وسائل مساعدة لتطوير بعض المهارات الأساسية بكرة اليد.
الباحث : محمد فاضل مصلح
إشراف
أ.د عبد الوهاب غازي حمودي أ.م.د عبد كاظم
=======================================================
احتوت الرسالة على خمسة أبواب :
الباب الأول: ( التعريف بالبحث )
*المقدمة وأهمية البحث:-
تناول الباحث أهمية الوسائل المساعدة في العملية التدريبية وما لها من اثر ايجابي في تطوير بعض المهارات الأساسية بكرة اليد وخاصة مهارات التصويب والمناولة الطويلة والمناولة والاستلام وانعكاس هذا التطور على العملية التدريبية برمتها من حيث اختزال عامل الوقت والجهد في العملية التدريبية من خلال استخدام هذه الأجهزة المساعدة.
*مشكلة البحث:-
التعرف على دور استخدام بعض الوسائل المساعدة في العملية التدريبية وما هي فائدتها المرجوة عند التطبيق هل هي موضوعية ومنطقية ؟ هي تساهم في تطوير ورفع مستوى المهارات الأساسية إذا تم استخدامها بشكل مباشر على شكل بناء مجموعة تمارين تطبيقية باستخدامها على ضوء الأجهزة المصممة من قبل الباحث.
*أهداف البحث:-
1. تصميم وتنفيذ مجموعة من الوسائل المساعدة على ضوء بعض المهارات الأساسية بلعبة كرة اليد.
2. أعداد ووضع مفردات منهج تدريبي باستخدام بعض الوسائل المساعدة لتطوير المهارات الأساسية بكرة اليد لدى اللاعبين الناشئين بأعمار 14-16 سنة.
3.التعرف على أثر مفردات المنهج المستخدم بواسطة الوسائل المساعدة في تطوير بعض المهارات الأساسية بكرة اليد لدى أفراد عينة البحث.
* فروض البحث :-
1. لمفردات المنهج التدريبي المستخدم بواسطة الوسائل المساعدة أثر ايجابي لتطوير بعض المهارات الأساسية بلعبة كرة اليد .
2. توجد فروق معنوية ذات دلالة إحصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية ولصالح الاختبارات البعدية لأفراد المجموعة التجريبية .
3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الاختبارات البعدية ولصالح المجموعة التجريبية .
* مجالات البحث :-
المجال البشري:- لاعبو المركز التدريبي في محافظة ديالى
المجال الزماني :-المدة الواقعة من3/9/2005 ولغاية 12/10/2005
المجال المكاني :-مركز الشباب في بعقوبة /ديالى.
* الباب الثاني:- ( الدراسات النظرية والسابقة )
• تناول الباحث الدراسات النظرية الآتية:-
• المنهج التدريبي – مفهومه – الاعتبارات التي تتصل بالمنهج التدريبي – المفردات التطبيقية للمنهج التدريبي – الشروط والمستلزمات الواجب توفرها في بناء المنهج الجيد – الأدوات والوسائل التعليمية المساعدة – أهمية ودور الأدوات التعليمية المساعدة في التربية الرياضية – العوامل المؤثرة في اختيار الأدوات والوسائل التعليمية – المهارة في المجال الرياضي – المهارات في لعبة كرة اليد – المهارات الأساسية في لعبة كرة اليد – الاختبارات والقياس وأهميتهما في المجال الرياضي – الاختبارات والقياس وأهميتهما في لعبة كرة اليد .
• إما الدراسات السابقة فقد اشتملت على أربع دراسات:-
دراسة منى سالم فتحي سلومي
(أثر استخدام بعض أدوات مساعدة مقترحة على تطوير مستوى الأداء لبعض المهارات الأساسية في كرة اليد).
دراسة دولت عبد الرحمن
( دراسة اثر استخدام بعض الوسائل المساعدة في تعليم المهارات الأساسية للعبة التنس لطالبات كلية التربية الرياضية).
دراسة جمال شكري نسيم
(اثر استخدام بعض الوسائل المساعدة في تعليم مهارة التصويب بكرة السلة )
دراسة وسن حنون
(اثر التمرين المتنوع باستخدام الأدوات المساعدة في تعلم المهارات الهجومية بكرة السلة ).
*الباب الثالث :-
استخدم الباحث المنهج التجريبي لملائمته عينة البحث . إما عينة البحث فتكونت من ( 30 لاعبا) من المركز التدريبي في محافظة ديالى ووزعت هذه العينة عشوائياً إلى ثلاثة مجاميع المجموعة الأولى (6) لاعبين تم أجراء التجربة الاستطلاعية عليهم والمجموعة الثانية التجريبية تكونت من ( 12) لاعباً والمجموعة الثالثة الضابطة تكونت من ( 12 ) لاعباً وتم تحديد مجموعة من الاختبارات المهارية التي عرضت على السادة الخبراء ، لمهارت التصويب والمناولة الطويلة والمناولة والاستلام. وتم أجراء التجربة الاستطلاعية وإيجاد الأسس العلمية . ثم أجريت الاختبارات القبلية . أما المدة الزمنية للمنهج التدريبي فقد استمرت (6)أسابيع وبمعدل (4) وحدات تدريبية في الأسبوع وبزمن يتراوح ( 90-120 ) دقيقة ، ثم أجريت الاختبارات البعدية بعد انتهاء المنهج التجريبي ، ثم استخدمت المعالجات الإحصائية التي تتعلق بالموضوع.
*الباب الرابع:- ( عرض النتائج وتحليلها ومناقشتها )
تضمن هذا الباب عرض النتائج في جداول وأشكال بيانية ومناقشتها إذ أفرزت النتائج عن وجود فرق معنوي باستخدام ( ت ) للعينات المتناظرة وغير المتناظرة اذ وجدت فروق معنوية ذات دلالة إحصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح الاختبار البعدي في حين كانت هنالك فروقاً معنوية ذات دلالة إحصائية في الاختبارات البعدي بعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح المجموعة التجريبية.
*الباب الخامس :- ( الاستنتاجات والتوصيات )
توصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات:-
1- إن لمفردات المنهج التدريبي المستخدم بواسطة بعض التطبيقات على وفق الأجهزة المستخدمة بالبحث، لها أثر ايجابي في تطوير بعض المهارات الأساسية بلعبة كرة اليد وبهذا تحقق هدف وفكرة هذا البحث من خلال الإجراءات التي قام بها الباحث.
2- فاعلية الأجهزة المستخدمة في التطبيق العملي للمنهج التدريبي المستخدم ساهمت في تطوير واختزال وقت بعض المهارات الأساسية قيد البحث.
3- إن المرونة في تطبيق مفردات المنهج بالإضافة إلى التكرارات المبرمجة في حدود المنهج ساهمت برفع مستوى وتطوير بعض المهارات الأساسية قيد البحث.
4- عامل التشويق والإثارة من الأمور التي رافقت التمارين التطبيقية المنفذة بواسطة استخدام الأجهزة التي اعتمدها الباحث في بحثه هذا.
5- ارتفاع مستوى بعض الصفات البدنية الخاصة من خلال تعلق هذه الصفات في بعض المهارات قيد البحث مما انعكس ايجابياً على تنفيذ هذه المهارات لإفراد عينة البحث.
أما مجموعة التوصيات فكانت :-
1- التركيز والاهتمام بصورة مباشرة على استخدام مفردات المناهج التطبيقية المدروسة ضمن الإطار المرجعي النظري لمبادئ التدريب في عملية إعداد فرق كرة اليد على وجه الخصوص.
2- الاهتمام بالأعداد الكامل لكل مرحلة من مراحل الإعداد بصورة متسلسلة ومنطقية لتلائم التطور الانسيابي الذي نحتاجه إلى اللاعب الناشئ بعيدا عن الانقطاع والارتجال في مجمل العملية التدريبية .
3- استخدام التنويع بمفردات التمارين التطبيقية عن طريق الأجهزة والأدوات خاصة في المراحل الأولية للتعلم لتسهم بتسهيل مهمة المدرب في تسريع عملية التعلم والتطوير من خلال اختزال الوقت والجهد المبذولين .
4- تأكيد استخدام أكثر من طريقة وأسلوب في تدريب المهارات الأساسية للعبة كرة اليد مع التركيز على المهارات الصعبة في المراحل المبكرة وذلك لضمان تطويرها مستقبلا في مراحل أخرى .
5- اعتماد نتائج هذا البحث بالتركيز على مفردات المنهج التدريبي المقترح في تدريب فرق الناشئين للمهارات الأساسية المعتمدة لهذا البحث .
6- إجراء بحوث على عينات ومناهج تدريبية وأساليب تدريبية أخرى في تطوير مهارات لم يتطرق إليها الباحث في بحثه هذا .
7- يعمم نتائج البحث على مدربي المراكز التدريبية في القطر العراقي لفئة الناشئين من قبل الاتحاد المركزي العراقي لكرة اليد، لأنه الجهة المستفيدة لمثل هكذا بحوث.
8- تعمم هذه الأجهزة على المراكز التدريبية في العراق لغرض اعتمادها في الوحدات التدريبية من قبل المدربين
Abstract
The impact of suggested training curriculum by using helping tools in developing some basic skills in handball .
Researcher
Mohammed F. Muslih
Supervised by
Prof.Dr. Abdelwahab G.Hammoodi
Assit. Prof.Dr. Kadhum Al-Rubaiy
The deseration contains five chapters.
Chapter 1:The Definition of the Research
Introduction and the importance.
The researcher discusses the importance of the helping tools in the process of training and it's positive effect in developing some basic skills in handball especially in shooting , shooting and reflect this received development on the process of training to shorten the element of time and effort by using these helping tools .
The problem of the study
It's useful to know the use of some helping tool in the training process and what their useful application ,is it logical and practical? In addition what their contribution to develop and raise the level of the basic skills if they are used directly to build a group of practical practices by using these tools which are designed by researcher .
Aims of the study
1- Design and performance a group of helping tools according to some basic skills in handball .
2- Making suggested curriculum by using some the helping tools for developing basic skills in handball for young players between (14-16) years old .
3- Knowing the impact of the suggested training curriculum for developing some basic skills in the handball by using the helping tools for young players in the sample of the study .
Assumptions of the study
1- The element of this suggested curriculum has positive effect by using the helping tools to develop some basic skills in the handball .
2- There are abstract differences with statistical indication between the first test and the second one between the controlling and the experimental groups and for the benefit of the second test .
3- There are differences with statistical indication between controlling and the experimental groups and for the benefit of the experimental group.
Domain of the study
1-Human Domain: players of the training centre in Diyala province .
2- Time Domain : the period from (3/9/2005) until (16/10/2005).
3-Place Domain : youth centre of Diyala / Baquba.
Chapter 2
Reviewing the Relevant literature
The researcher handless the following the article studies .
The concept of the training curriculum the considerations related to the training curriculum applicable items of training curriculum the conditions and requirements needed in building a good curriculum –the tools and helping aids . The importance and the role of educational aids in physical education .The factors that affect choosing the tools and educational aids – skill in the sport field –fundamental skills in handball- tests , measure and their importance in handball and sport field .
Where as the previous studies include :
The study of Muna S. Fathie
(The impact of using suggested tools to develop the level of performance for some basic skills in handball )
The study of Daulat Abd Rahman
(The study of impact use some helping devices in teaching the basic skills in tennis for the students of physical teaching )
The study of Jamal S. Naseem
(The impact use of some helping devices in teaching shoot skill in the basketball )
The study of Wsan Hinnun
(The impact of various practice by using the helping tools in teaching attack skill in the basketball)
Chapter 3
The researcher uses the experimental curriculum for it's suitable to sample of the study . This sample includes (30) players of the training centre in DIYALA province and they are distributed randomly in to three groups . The first group has ( players who perform discovering experiment while the second experimental has (12) players and the third controlling group has (10) players .Then the researcher makes balance in ( age , weight , length and skill tests ) then the discovering experiment is made and finding the scientific bases –specifying a group of skill tests for shooting , long shot ,short and received –
After that the first tests are made . The period of time for the training curriculum lasts for ( weeks with (3) training units and a period of (90-120 ) minutes .Then making the second tests after finishing the experimental curriculum the relevant statistical treatments have been used .
Chapter 4
Displaying ,Analyzing and discussing the Results
This chapter contains displaying the results in tables and figures and discussing them .The results show that there is abstract difference using (T) test for the similar and not similar samples .There are abstract differences with indication between the first test and second one ,between the controlling and the experimental groups and for the benefit of the second test .Moreover ,there are abstract difference with statistical indication between the first test and the second one between the controlling and the experimental groups and for the benefit of the experimental groups .
Chapter 5
Conclusion and Recommendations
The researcher conclude the following :-
1- The suggested training curriculum has a positive impact by using some applications of tools that are used in the study in developing basic skills in handball.
2- These helping tools contributed in developing and shorten the time of developing some basic skills in the study .
3- The flexibility in application of the curriculum ,beside the regular repetitions in the curriculum raise level and developing some basic skills in the study .
4- The element of motivation is one of things related with practical practice which applied by using designed tools in the study .
5- Raise the level of some physical characteristics especially in the way that characteristics related in some skills , this reflects positively on the performance these skills for sample of the study .
Recommendations :
1-Concentrating mainly on the studies applicable curriculum items ; with in the basic theoretical frame work of training principles ; especially in preparing handball teams .
2- Shedding high lights on the complete preparation of each stage , serially and applicably to meet the inquiring development needed to young players without interrupting or making immediate idea in the training process as a whole .
3- Using variations in the applied exercise items by tools and equipments especially in the primary stages to contribute in simplifying the coach task in quickening the learning process and it's development ,through lessening time and effort .
4- Emplacing on using more than one method in training basic skill in handball ,with more concretion on the difficult ones in the developing stages so as to secure future development by other stages.
5- Depending on the results of this study in the suggested training curriculum , in training young teams the basic skills used in this study .
6- Making studies on the samples training curricula and other training methods ,in developing non-handled skills .
7-Generalizing and distributing the results of this study on the training centres in Iraq for young players by the Iraqi central federation of handball .
أثر منهج تدريبي مقترح باستخدام وسائل مساعدة لتطوير بعض المهارات الأساسية بكرة اليد.
الباحث : محمد فاضل مصلح
إشراف
أ.د عبد الوهاب غازي حمودي أ.م.د عبد كاظم
=======================================================
احتوت الرسالة على خمسة أبواب :
الباب الأول: ( التعريف بالبحث )
*المقدمة وأهمية البحث:-
تناول الباحث أهمية الوسائل المساعدة في العملية التدريبية وما لها من اثر ايجابي في تطوير بعض المهارات الأساسية بكرة اليد وخاصة مهارات التصويب والمناولة الطويلة والمناولة والاستلام وانعكاس هذا التطور على العملية التدريبية برمتها من حيث اختزال عامل الوقت والجهد في العملية التدريبية من خلال استخدام هذه الأجهزة المساعدة.
*مشكلة البحث:-
التعرف على دور استخدام بعض الوسائل المساعدة في العملية التدريبية وما هي فائدتها المرجوة عند التطبيق هل هي موضوعية ومنطقية ؟ هي تساهم في تطوير ورفع مستوى المهارات الأساسية إذا تم استخدامها بشكل مباشر على شكل بناء مجموعة تمارين تطبيقية باستخدامها على ضوء الأجهزة المصممة من قبل الباحث.
*أهداف البحث:-
1. تصميم وتنفيذ مجموعة من الوسائل المساعدة على ضوء بعض المهارات الأساسية بلعبة كرة اليد.
2. أعداد ووضع مفردات منهج تدريبي باستخدام بعض الوسائل المساعدة لتطوير المهارات الأساسية بكرة اليد لدى اللاعبين الناشئين بأعمار 14-16 سنة.
3.التعرف على أثر مفردات المنهج المستخدم بواسطة الوسائل المساعدة في تطوير بعض المهارات الأساسية بكرة اليد لدى أفراد عينة البحث.
* فروض البحث :-
1. لمفردات المنهج التدريبي المستخدم بواسطة الوسائل المساعدة أثر ايجابي لتطوير بعض المهارات الأساسية بلعبة كرة اليد .
2. توجد فروق معنوية ذات دلالة إحصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية ولصالح الاختبارات البعدية لأفراد المجموعة التجريبية .
3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الاختبارات البعدية ولصالح المجموعة التجريبية .
* مجالات البحث :-
المجال البشري:- لاعبو المركز التدريبي في محافظة ديالى
المجال الزماني :-المدة الواقعة من3/9/2005 ولغاية 12/10/2005
المجال المكاني :-مركز الشباب في بعقوبة /ديالى.
* الباب الثاني:- ( الدراسات النظرية والسابقة )
• تناول الباحث الدراسات النظرية الآتية:-
• المنهج التدريبي – مفهومه – الاعتبارات التي تتصل بالمنهج التدريبي – المفردات التطبيقية للمنهج التدريبي – الشروط والمستلزمات الواجب توفرها في بناء المنهج الجيد – الأدوات والوسائل التعليمية المساعدة – أهمية ودور الأدوات التعليمية المساعدة في التربية الرياضية – العوامل المؤثرة في اختيار الأدوات والوسائل التعليمية – المهارة في المجال الرياضي – المهارات في لعبة كرة اليد – المهارات الأساسية في لعبة كرة اليد – الاختبارات والقياس وأهميتهما في المجال الرياضي – الاختبارات والقياس وأهميتهما في لعبة كرة اليد .
• إما الدراسات السابقة فقد اشتملت على أربع دراسات:-
دراسة منى سالم فتحي سلومي
(أثر استخدام بعض أدوات مساعدة مقترحة على تطوير مستوى الأداء لبعض المهارات الأساسية في كرة اليد).
دراسة دولت عبد الرحمن
( دراسة اثر استخدام بعض الوسائل المساعدة في تعليم المهارات الأساسية للعبة التنس لطالبات كلية التربية الرياضية).
دراسة جمال شكري نسيم
(اثر استخدام بعض الوسائل المساعدة في تعليم مهارة التصويب بكرة السلة )
دراسة وسن حنون
(اثر التمرين المتنوع باستخدام الأدوات المساعدة في تعلم المهارات الهجومية بكرة السلة ).
*الباب الثالث :-
استخدم الباحث المنهج التجريبي لملائمته عينة البحث . إما عينة البحث فتكونت من ( 30 لاعبا) من المركز التدريبي في محافظة ديالى ووزعت هذه العينة عشوائياً إلى ثلاثة مجاميع المجموعة الأولى (6) لاعبين تم أجراء التجربة الاستطلاعية عليهم والمجموعة الثانية التجريبية تكونت من ( 12) لاعباً والمجموعة الثالثة الضابطة تكونت من ( 12 ) لاعباً وتم تحديد مجموعة من الاختبارات المهارية التي عرضت على السادة الخبراء ، لمهارت التصويب والمناولة الطويلة والمناولة والاستلام. وتم أجراء التجربة الاستطلاعية وإيجاد الأسس العلمية . ثم أجريت الاختبارات القبلية . أما المدة الزمنية للمنهج التدريبي فقد استمرت (6)أسابيع وبمعدل (4) وحدات تدريبية في الأسبوع وبزمن يتراوح ( 90-120 ) دقيقة ، ثم أجريت الاختبارات البعدية بعد انتهاء المنهج التجريبي ، ثم استخدمت المعالجات الإحصائية التي تتعلق بالموضوع.
*الباب الرابع:- ( عرض النتائج وتحليلها ومناقشتها )
تضمن هذا الباب عرض النتائج في جداول وأشكال بيانية ومناقشتها إذ أفرزت النتائج عن وجود فرق معنوي باستخدام ( ت ) للعينات المتناظرة وغير المتناظرة اذ وجدت فروق معنوية ذات دلالة إحصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح الاختبار البعدي في حين كانت هنالك فروقاً معنوية ذات دلالة إحصائية في الاختبارات البعدي بعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح المجموعة التجريبية.
*الباب الخامس :- ( الاستنتاجات والتوصيات )
توصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات:-
1- إن لمفردات المنهج التدريبي المستخدم بواسطة بعض التطبيقات على وفق الأجهزة المستخدمة بالبحث، لها أثر ايجابي في تطوير بعض المهارات الأساسية بلعبة كرة اليد وبهذا تحقق هدف وفكرة هذا البحث من خلال الإجراءات التي قام بها الباحث.
2- فاعلية الأجهزة المستخدمة في التطبيق العملي للمنهج التدريبي المستخدم ساهمت في تطوير واختزال وقت بعض المهارات الأساسية قيد البحث.
3- إن المرونة في تطبيق مفردات المنهج بالإضافة إلى التكرارات المبرمجة في حدود المنهج ساهمت برفع مستوى وتطوير بعض المهارات الأساسية قيد البحث.
4- عامل التشويق والإثارة من الأمور التي رافقت التمارين التطبيقية المنفذة بواسطة استخدام الأجهزة التي اعتمدها الباحث في بحثه هذا.
5- ارتفاع مستوى بعض الصفات البدنية الخاصة من خلال تعلق هذه الصفات في بعض المهارات قيد البحث مما انعكس ايجابياً على تنفيذ هذه المهارات لإفراد عينة البحث.
أما مجموعة التوصيات فكانت :-
1- التركيز والاهتمام بصورة مباشرة على استخدام مفردات المناهج التطبيقية المدروسة ضمن الإطار المرجعي النظري لمبادئ التدريب في عملية إعداد فرق كرة اليد على وجه الخصوص.
2- الاهتمام بالأعداد الكامل لكل مرحلة من مراحل الإعداد بصورة متسلسلة ومنطقية لتلائم التطور الانسيابي الذي نحتاجه إلى اللاعب الناشئ بعيدا عن الانقطاع والارتجال في مجمل العملية التدريبية .
3- استخدام التنويع بمفردات التمارين التطبيقية عن طريق الأجهزة والأدوات خاصة في المراحل الأولية للتعلم لتسهم بتسهيل مهمة المدرب في تسريع عملية التعلم والتطوير من خلال اختزال الوقت والجهد المبذولين .
4- تأكيد استخدام أكثر من طريقة وأسلوب في تدريب المهارات الأساسية للعبة كرة اليد مع التركيز على المهارات الصعبة في المراحل المبكرة وذلك لضمان تطويرها مستقبلا في مراحل أخرى .
5- اعتماد نتائج هذا البحث بالتركيز على مفردات المنهج التدريبي المقترح في تدريب فرق الناشئين للمهارات الأساسية المعتمدة لهذا البحث .
6- إجراء بحوث على عينات ومناهج تدريبية وأساليب تدريبية أخرى في تطوير مهارات لم يتطرق إليها الباحث في بحثه هذا .
7- يعمم نتائج البحث على مدربي المراكز التدريبية في القطر العراقي لفئة الناشئين من قبل الاتحاد المركزي العراقي لكرة اليد، لأنه الجهة المستفيدة لمثل هكذا بحوث.
8- تعمم هذه الأجهزة على المراكز التدريبية في العراق لغرض اعتمادها في الوحدات التدريبية من قبل المدربين
Abstract
The impact of suggested training curriculum by using helping tools in developing some basic skills in handball .
Researcher
Mohammed F. Muslih
Supervised by
Prof.Dr. Abdelwahab G.Hammoodi
Assit. Prof.Dr. Kadhum Al-Rubaiy
The deseration contains five chapters.
Chapter 1:The Definition of the Research
Introduction and the importance.
The researcher discusses the importance of the helping tools in the process of training and it's positive effect in developing some basic skills in handball especially in shooting , shooting and reflect this received development on the process of training to shorten the element of time and effort by using these helping tools .
The problem of the study
It's useful to know the use of some helping tool in the training process and what their useful application ,is it logical and practical? In addition what their contribution to develop and raise the level of the basic skills if they are used directly to build a group of practical practices by using these tools which are designed by researcher .
Aims of the study
1- Design and performance a group of helping tools according to some basic skills in handball .
2- Making suggested curriculum by using some the helping tools for developing basic skills in handball for young players between (14-16) years old .
3- Knowing the impact of the suggested training curriculum for developing some basic skills in the handball by using the helping tools for young players in the sample of the study .
Assumptions of the study
1- The element of this suggested curriculum has positive effect by using the helping tools to develop some basic skills in the handball .
2- There are abstract differences with statistical indication between the first test and the second one between the controlling and the experimental groups and for the benefit of the second test .
3- There are differences with statistical indication between controlling and the experimental groups and for the benefit of the experimental group.
Domain of the study
1-Human Domain: players of the training centre in Diyala province .
2- Time Domain : the period from (3/9/2005) until (16/10/2005).
3-Place Domain : youth centre of Diyala / Baquba.
Chapter 2
Reviewing the Relevant literature
The researcher handless the following the article studies .
The concept of the training curriculum the considerations related to the training curriculum applicable items of training curriculum the conditions and requirements needed in building a good curriculum –the tools and helping aids . The importance and the role of educational aids in physical education .The factors that affect choosing the tools and educational aids – skill in the sport field –fundamental skills in handball- tests , measure and their importance in handball and sport field .
Where as the previous studies include :
The study of Muna S. Fathie
(The impact of using suggested tools to develop the level of performance for some basic skills in handball )
The study of Daulat Abd Rahman
(The study of impact use some helping devices in teaching the basic skills in tennis for the students of physical teaching )
The study of Jamal S. Naseem
(The impact use of some helping devices in teaching shoot skill in the basketball )
The study of Wsan Hinnun
(The impact of various practice by using the helping tools in teaching attack skill in the basketball)
Chapter 3
The researcher uses the experimental curriculum for it's suitable to sample of the study . This sample includes (30) players of the training centre in DIYALA province and they are distributed randomly in to three groups . The first group has ( players who perform discovering experiment while the second experimental has (12) players and the third controlling group has (10) players .Then the researcher makes balance in ( age , weight , length and skill tests ) then the discovering experiment is made and finding the scientific bases –specifying a group of skill tests for shooting , long shot ,short and received –
After that the first tests are made . The period of time for the training curriculum lasts for ( weeks with (3) training units and a period of (90-120 ) minutes .Then making the second tests after finishing the experimental curriculum the relevant statistical treatments have been used .
Chapter 4
Displaying ,Analyzing and discussing the Results
This chapter contains displaying the results in tables and figures and discussing them .The results show that there is abstract difference using (T) test for the similar and not similar samples .There are abstract differences with indication between the first test and second one ,between the controlling and the experimental groups and for the benefit of the second test .Moreover ,there are abstract difference with statistical indication between the first test and the second one between the controlling and the experimental groups and for the benefit of the experimental groups .
Chapter 5
Conclusion and Recommendations
The researcher conclude the following :-
1- The suggested training curriculum has a positive impact by using some applications of tools that are used in the study in developing basic skills in handball.
2- These helping tools contributed in developing and shorten the time of developing some basic skills in the study .
3- The flexibility in application of the curriculum ,beside the regular repetitions in the curriculum raise level and developing some basic skills in the study .
4- The element of motivation is one of things related with practical practice which applied by using designed tools in the study .
5- Raise the level of some physical characteristics especially in the way that characteristics related in some skills , this reflects positively on the performance these skills for sample of the study .
Recommendations :
1-Concentrating mainly on the studies applicable curriculum items ; with in the basic theoretical frame work of training principles ; especially in preparing handball teams .
2- Shedding high lights on the complete preparation of each stage , serially and applicably to meet the inquiring development needed to young players without interrupting or making immediate idea in the training process as a whole .
3- Using variations in the applied exercise items by tools and equipments especially in the primary stages to contribute in simplifying the coach task in quickening the learning process and it's development ,through lessening time and effort .
4- Emplacing on using more than one method in training basic skill in handball ,with more concretion on the difficult ones in the developing stages so as to secure future development by other stages.
5- Depending on the results of this study in the suggested training curriculum , in training young teams the basic skills used in this study .
6- Making studies on the samples training curricula and other training methods ,in developing non-handled skills .
7-Generalizing and distributing the results of this study on the training centres in Iraq for young players by the Iraqi central federation of handball .
السبت يناير 28, 2023 10:38 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» Building aTactical Knowledge Scale of Women's Futsal
السبت يناير 28, 2023 10:35 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» الحقيبة التعليمية بأسلوب التنافس الذاتي وأثرها في تعلم الأداء المهاري وإنجاز رمي القرص للطالبات
السبت يناير 28, 2023 10:18 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» The educational bag by the method of self-competition and its impact on learning skill performance And the achievement of discus throwing for female students
السبت يناير 28, 2023 10:10 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» مشاركة الدكتورة لمياء الديوان في تكريم المخترعين المشاركين في معرض كلية الكوت الجامعة (42) بالتعاون مع المركز الدولي الفرنسي .
الجمعة مايو 13, 2022 5:33 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» السوسيومترية
الخميس فبراير 17, 2022 2:07 am من طرف ahcene
» ابحاث البروفيسوره لمياء حسن الديوان مع روابطها في المجلات منذ عام 2005-2021
الثلاثاء فبراير 15, 2022 2:07 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» قناتي على اليوتيوب تابعوها
الثلاثاء فبراير 15, 2022 1:37 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» حادث سقوط الباب الحديدي لبيت د لمياء الديوان عليها
الثلاثاء فبراير 15, 2022 12:48 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» اختبارات للقوة العضلية
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 3:09 am من طرف houwirou
» الاختبارات والقياسات الفسيولوجية للجهاز القلبي التنفسي :
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:52 am من طرف houwirou
» اختبار التنظيم الإدراكي وتركيز الانتباه
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:50 am من طرف houwirou
» مصطلحات في الاختبارات والقياس
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:46 am من طرف houwirou
» ما هي بطارية الاختبارات البدنية وكيف يتم تصميمها؟
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:44 am من طرف houwirou
» مفهوم التقويم وأساليبه
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:32 am من طرف houwirou