آثر أسلوب الإدخال (التضمين) في تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة اليد لطلاب المرحلة المتوسطة
الباحث : سنان عباس علي
إشراف
أ.د عدنان جواد خلف الجبوري أ.د قاسم لزام صبر
=========================================================
اشتملت الرسالة على خمسة أبواب هي:
الباب الأول:-
التعريف بالبحث:-
المقدمة وأهمية البحث:-
تضمن هذا الباب المقدمة وأهمية الدراسة، إذ تم التطرق فيها إلى عمليات التعلم والتعليم والأساليب التدريسية التي تشتمل على معالجات لمتغيرات رئيسة تحدث إثناء الدرس، ومن المستفيد الأول من العملية التعليمية، كما تم التطرق إلى أساليب التدريس وما لها من دور فاعل في عملية التعلم، وأهمية أسلوب الإدخال (التضمين) في تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة اليد لطلبة المرحلة المتوسطة.
أما أهمية الدراسة فتأتي من خلال كونها محاولة لمعرفة تأثير أسلوب الإدخال (التضمين) ومجموعة التمارين المختارة والمتمثلة بتدرجها من السهل إلى الصعب في تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة اليد.
مشكلة البحث:-
تنحصر بكون الطريقة التقليدية التي يقوم بها المدرس بشرح وعرض الحركة أو التمرين، فهي تحرم الطالب من اتخاذ القرارات بنفسه، والتي قد يجد لديه القدرة على أداء الواجب الحركي بالتدرج من السهل إلى الصعب أو البدأ بالواجب الذي يراه مناسباً لقدراته البدنية، وهذا ما يجده في أسلوب الإدخال (التضمين) الذي يظهر الفروق الفردية ويسهل ويسرع عملية التعلم وبالتالي يساعد جميع الطلبة على تأدية الواجب الحركي.
هدفا البحث :-
1-معرفة تأثير أسلوب الإدخال (التضمين) في تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة اليد لطلبة المرحلة المتوسطة.
2-مقارنة أسلوب الإدخال (التضمين) بالأسلوب الأمري في تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة اليد.
فرضا البحث:-
1-وجود فروق ذات دلالة معنوية بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح الاختبار البعدي.
2-وجود فروق ذات دلالة معنوية بين الاختبارين البعديين للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح المجموعة التجريبية.
مجالات البحث
1-5-1 المجال البشري:- طلاب الصفوف الأولى المرحلة المتوسطة.
1-5-2 المجال الزماني:- للمدة من 1 / 3 / 2005 ولغاية 20 / 4 / 2005
1-5-3 المجال المكاني:- ساحة مدرسة متوسطة الشهداء للبنين.
الباب الثاني :-
احتوى على الدراسات النظرية والسابقة اذْ تضمن مفردات مختارة لتعزيز عنوان البحث، وتم التطرق إلى طرائق التدريس، ومفهوم الأسلوب التدريسي، وأساليب موستن التدريسية، وشروط اختيار الأسلوب، ومفهوم أسلوب الإدخال (التضمين ) ومضمونه وأهدافه، وايجابيات الأسلوب وسلبياته، كما تم التطرق إلى الأسلوب الامري ( التقليدي) وما هي صفاته وأهدافه ومميزاته وعيوبه.
وتم التطرق إلى المهارة الحركية ومراحل تعلمها، والمهارات الأساسية بكرة اليد قيد البحث والتي شملت مهارات المناولة والطبطبة والتصويب، فضلاً عن الدراسات السابقة التي عرضت بشكل موجز لغرض دعم الرسالة من الناحية العلمية.
الباب الثالث:-
منهج البحث وإجراءاته الميدانية:-
استخدم الباحث المنهج التجريبي وبتصميم المجموعتين المتكافئتين لملائمته لطبيعة المشكلة، وقد تم اختيار عينة البحث من طلبة الصف الأول بمتوسطة الشهداء للبنين في قضاء بعقوبة المركز – محافظة ديالى، وقسمت عينة البحث إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية،بواقع (27) طالباً لكل مجموعة ًبأعمار من (12-13) سنة. كذلك تضمن هذا الباب تكافؤ عينة البحث والاختبارات المستخدمة ونسبة اتفاق الخبراء.
كما احتوى على توضيح التجربية الاستطلاعية والهدف من أجرائها والتي طبقت على (12) طالباً من خارج عينة البحث، وتم توضيح تمارين الأسلوب التعليمي المستخدمة في البحث، وعدد الوحدات التعليمية.
كما تم توضيح الاختبارات القبلية والبعدية وأسلوب المعالجات الإحصائية التي لها علاقة بعمل الباحث.
الباب الرابع:-
في هذا الباب تم عرض نتائج البحث والتي تم الحصول عليها من خلال استخدام الوسائل الإحصائية الملائمة. وقد وضعت تلك النتائج في جداول وأشكال بيانية وقد تمت مناقشتها بأسلوب علمي دقيق ودعمت بالمصادر العلمية الرصينة.
الباب الخامس:-
من خلال عرض وتحليل ومناقشة النتائج للاختبارات القبلية والبعدية لعينة البحث تمكن الباحث من التوصل إلى الاستنتاجات الآتية:-
• إن استخدام أسلوب الإدخال ( التضمين ) والأسلوب الامري له تأثير في تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة اليد لطلبة المرحلة المتوسطة.
• إن إشراك جميع التلاميذ في أداء التمارين كل حسب مستواه ومراعاة الفروق الفردية ساهم في تحسن عملية التعلم.
• إن أسلوب الإدخال ( التضمين ) هو أكثر فاعلية وتأثير من الأسلوب الامري في تطور بعض المهارات الأساسية بكرة اليد لطلبة المرحلة المتوسطة.
• مراعاة الفروق الفردية في أسلوب الإدخال ( التضمين ) ساعد على سرعة تعلم الطلبة.
وفي ضوء ما تم التوصل إليه من استنتاجات يوصي الباحث ما يأتي:-
• ضرورة تطبيق أسلوب الإدخال ( التضمين ) في درس التربية الرياضية وذلك لتحقيق نتائج ايجابية في تطوير بعض المهارات الأساسية بكرة اليد.
• ضرورة استخدام الأسلوب قيد البحث في درس التربية الرياضية للمراحل الدراسية الأخرى وذلك لمنح فرصة للطلبة
للتعبير عن قدراتهم بشكل جماعي والذي راعى الفروق الفردية بينهم.
• استخدام أسلوب التدرج في تطبيق التمارين البدنية والتدرج من السهل إلى الصعب وذلك لمنح الطالب الفرصة في التعبير عن قدراته البدنية والمهارية واكتشاف قابلياته وإمكانيات
Abstract
The Thesis inclusion five chapters:
The first chapter :-
The first chapter inclusion the introduction and the importance of the study. It has been dealt with the processes of learning and teaching as well as instructional devices which contain processing for changes which happen during the lesson, and who is the main (first) receiver to the benefit from the learning process ,also it has been dealt with the devices of instruction and its role in the process of learning ,the importance of Inclusion style device in learning some basic skills in handball game for the intermediate stage students .
The importance of the study :-
It flows as the study is an attempt to know the effect of the Inclusion style device and the group of the selected practices which characterized from the easy to the difficult in learning some basic skills in handball .
The study concern (The problem of the study) :-
It is specified as the classical method that the teacher makes in explaining and presentation the bodily practice by himself it presents the student to have (take) the decisions by depending on himself ,which he may find his ability to do the bodily practice grading from the easy to the difficult or to begin with the duty which he thinks it is suitable for his bodily abilities ,and this what he finds in Inclusion style devices which shows the individuals differences ,and make easier and faster in learning process then to contain all the students to do the bodily practice .
Aims of the study (Research)
1- Knowing the effect of Inclusion style device in acquisition some basic skills in handball games for the students of the intermediate stage .
2- To compare the Inclusion style device to the empirical device in acquisition some basic skills in handball.
Assumptions of the research (study)
1- There are differences which have abstract effect on the pre-test and the post-test for both groups the raw and the empirical one in behalf of the post-test .
2- There are differences which have abstract value on the post-test for both groups the empirical and the raw (source) and in behalf of the empirical group.
The Research Domains:-
1-5-1 The man kind Domain : The students of the first classes of the intermediate stage.
1-5-2 The Domain of Time : for the period from 1-3-2005 up to 20-4-2005
1-5-3 The Domain of place : The field of Al-Shuhada’a Intermediate School for boys.
The Second Chapter :-
This Chapter inclusion the theoretical studies and the previous ,it inclusion selected syllabuses for consolidating the title of the thesis ,it has been dealt with methods of teaching ,conception of the instructional devices .Most in devices in instruction ,conditions of selection the device ,conception of the device of Inclusion style and its content aims ,advantages of disadvantages of the device.
Also it has been dealt with bodily skills and the stages of its learning
( acquisition ) ,the basic skills in handball which represent the concern of the study which include Inclusion style further, the similar studies which have been shown in concisely for supporting the thesis from the scientific aspect .
The Third Chapter
The Approach of the study and its field procedures:
The researcher has used the empirical approach in designing the two equivalence group as it is suitable to the nature of the problem ,the sample of the research been chosen from the students of the first class in Al-Shuhada’a Intermediate School for boys in Baquba City –Diyala Province.
The Sample of the research been divided into two groups Source and Empirical group. Each group contains (27) students in age (12-13) year ,also it inclusion equivalence of the sample of the research and he used tests and the rate of agreement of the experts .
This Chapter also inclusion an explanation for the investigational experience and the aim of its procedure which been applied on (12) students who are out of the sample of the research ,as well as the explanation the practices of the instructional devices which are used in the research ,the number of the instructional units. Further ,it has been explained the pre-test and the post-test and the device of the statistical remedies which have a relation with the task of the researcher .
The Fourth Chapter:
This chapter inclusion offering the results which have been obtained by using the statistical means ,then there results been put in tables and manifestation figures which been discussed in an accurate scientific device that been supported with elaborated scientific source .
The Fifth Chapter :
The researcher was able, through the displaying, analysis and discussion of the results of the prior tests and posterior tests that were done to the sample of the research, to reach the following conclusion:
• The use of Informing and Including method has great influence in learning some basic hand ball skills for the pupils of the intermediate stage.
• Making all the pupils participate in the exercises according to their levels with regard to their idiosyncrasies led to the improving of the process of learning.
• The method of Informing and Including is more active and influential than the Imperative method in developing hand ball basic skills for the pupils in the intermediate stage .
• The Informing and Including method is suitable for the age of the pupils and their mental and physical capabilities ,therefore the pupils will learn faster .
• The repetition of the exercises makes the pupils gradually ,master the gaining of muscles and nerves harmony which leads to the development of learning the skills .
In the light of what has been reached ,the researcher recommend the following :
• The necessity of applying the method of Informing and Including in the sports lesson because of its positive results in developing hand ball basic skills .
• The necessity of using the method which is studied in this research in the sports lessons for other stages to give the pupils the chance to show their abilities chorally which would show their idiosyncrasies.
• The necessity of using the physical exercises which were done in the research .
• The use of Gradation method in practising the physical exercises and to grade from the easy exercise to the difficult one to give the pupils the chance to show their physical and skillful abilities and to discover their abilities and capabilities.
السبت يناير 28, 2023 10:38 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» Building aTactical Knowledge Scale of Women's Futsal
السبت يناير 28, 2023 10:35 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» الحقيبة التعليمية بأسلوب التنافس الذاتي وأثرها في تعلم الأداء المهاري وإنجاز رمي القرص للطالبات
السبت يناير 28, 2023 10:18 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» The educational bag by the method of self-competition and its impact on learning skill performance And the achievement of discus throwing for female students
السبت يناير 28, 2023 10:10 pm من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» مشاركة الدكتورة لمياء الديوان في تكريم المخترعين المشاركين في معرض كلية الكوت الجامعة (42) بالتعاون مع المركز الدولي الفرنسي .
الجمعة مايو 13, 2022 5:33 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» السوسيومترية
الخميس فبراير 17, 2022 2:07 am من طرف ahcene
» ابحاث البروفيسوره لمياء حسن الديوان مع روابطها في المجلات منذ عام 2005-2021
الثلاثاء فبراير 15, 2022 2:07 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» قناتي على اليوتيوب تابعوها
الثلاثاء فبراير 15, 2022 1:37 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» حادث سقوط الباب الحديدي لبيت د لمياء الديوان عليها
الثلاثاء فبراير 15, 2022 12:48 am من طرف الدكتورة لمياء الديوان
» اختبارات للقوة العضلية
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 3:09 am من طرف houwirou
» الاختبارات والقياسات الفسيولوجية للجهاز القلبي التنفسي :
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:52 am من طرف houwirou
» اختبار التنظيم الإدراكي وتركيز الانتباه
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:50 am من طرف houwirou
» مصطلحات في الاختبارات والقياس
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:46 am من طرف houwirou
» ما هي بطارية الاختبارات البدنية وكيف يتم تصميمها؟
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:44 am من طرف houwirou
» مفهوم التقويم وأساليبه
الثلاثاء ديسمبر 07, 2021 2:32 am من طرف houwirou